Toyota Motor прибави още един японски автомобилен производител към растящия си списък с партньори, след като в сряда съобщи, че ще придобие дял от 4,9% в Suzuki Motor, съобщава Wall Street Journal.
Toyota планира да вложи 96 млрд. йени (908 млн. долара) за придобиването на акциите на Suzuki. Най-големият автомобилен производител в Япония притежава и дял от 5,1% в Mazda Motor и 16,8% в Subaru. През 2016 г. тя пое контрола върху подразделението си Daihatsu.
Както при сделките с Mazda и Subaru Suzuki ще придобие малък дял от Toyota на стойност 48 млрд. йени, като купи акции на открития пазар. Това се равнява на дял от около 0,2% от Toyota въз основа на цената на акциите й към сряда.
Подобно кръстосано притежание на акции е обичайна практика в Япония и се използва за затвърждаване на дългосрочни партньорства.
Тригодишното партньорство със Suzuki цели да помогне на Toyota да изгради присъствието си в Индия и Африка – пазари, на които компанията изпитва затруднения заради ниските цени на автомобилите там. Моделът на Suzuki, Baleno, е първият на концерна, който се продава под марката Toyota. Цената на автомобила започва от около 10 хил. долара в Индия.
Suzuki планира да продава собствени версии на най-популярните коли на Toyota – Corolla и RAV4, в Европа. Тя също така ще използва популярната хибридна система на Toyota в автомобилите си.
Сделката също така може да помогне на Suzuki да намали зависимостта си от Индия, където продажбите на коли намаляват на фона на по-строгите правила за въглеродните емисии, забавящата се икономика и затягането на пазара на кредитиране. Suzuki е най-големият автомобилен производител в Индия, но това засили експозицията на компанията към забавянето на икономиката на страната. Продажбите на концерна в Индия са намалели с 30% през юли. Сътресенията в Индия са допринесли за спада с 45% на нетната печалба на Suzuki през първото фискално тримесечие до 30 юни.
Главният изпълнителен директор на Toyota Акио Тойода заяви, че автомобилните производители трябва да си партнират, за да си поделят разходите, свързани с производството на електромобили и разработването на технология за самоуправление. Suzuki планира да използва част от средствата от Toyota, за да финансира проучвания в областта на самоуправляващите се коли.